Namnen.
Publicerat den

Aurora har tre namn. Ett tilltalsnamn och två mellannamn. Hon heter Aurora Mary Margareta.

Aurora är ett namn som jag alltid har älskat. Har alltid tänkt: Det ska jag döpa min dotter till, om jag får någon! Är så himla glad över att jag faktiskt fick en liten tjej och möjlighet att döpa henne till det. Vad betyder det? Aurora betyder morgonrodnad eller gryning, efter morgonrodnadens gudinna i den romerska mytologin. Intressant är också att Aurora borealis betyder norrsken och att Törnrosa egentligen heter Aurora. Min Aurora är ju min lilla prinsessa så det kan inte vara mer passande! 

Mary har Aurora fått från sin gammelmormor, på sin pappas sida. En trevlig gammal dam. Jag är av den uppfattningen att det är kul för barnet att ha mellannamn från både mamma och pappas sida, för på så sätt bär de med sig en bit av tidigare generationer. Så Mary tyckte jag passade mitt lilla hjärta perfekt! Kul att höra att den lilla nyfödda prinsessan också fick det namnet, men kom ihåg, Aurora var först! Haha.
 
Margareta kommer från mig, Auroras mormor och gammelmormor. Alla tre heter Margareta i mellannamn. Tyckte att det mellannamnet var ganska självklart. Fint att föra vidare. Hoppas att lillan vill göra likadant om hon sedan får en dotter. Självklart är det inget måste, men det skulle vara roligt om hon kunde föra "traditionen" vidare.

Jag tycker att det är intressant att höra vad andra har för namn och hur de tänker kring valet av namn på sina barn. Det här var lite om hur jag spekulerade kring valet av namn på min dotter.






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?